لَمپا

لَمپا، چراغی روشن در تاریکی های زمانه
  • لَمپا

    لَمپا، چراغی روشن در تاریکی های زمانه

مشخصات بلاگ
لَمپا

قدیم ندیم ها وقتی شب، تاریکی بر سر مردم شهر می کشید، انسان های بزرگ، زیر نور یک لَمپا، خود را از ظلمت جهل و نفهمی بیرون می کشیدند؛ ای بزرگ! این روزها اگر از تاریکی های زمانه خسته شدی، لَمپا روشن است...

طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸ ق.ظ

معنای زندگی 1

بسم الله الرّحمن الرّحیم

آیا زندگی انسان معنایی دارد؟

پرسش از معنا داری زندگی، سؤالی است که در مکاتب مادّی و الحادی به وفور، مطرح می شود ؛ شاید مکاتب الهیِ تحریف شده نیز، به این پرسش عنایتی داشته باشند، امّا در دین جامع و جاودانه اسلام، سؤال از معنا داری زندگی، نادرست است؛ چرا که طبق جهان بینی اسلامی، جهان و جهانیان، از جمله انسان و زندگی او، آفریده خدایی عالم و قادر و حکیم است و خدای حکیم، هیچ چیز را پوچ و بیهوده نمی آفریند. معنا داری تمام خلقت، در آیات شریفه قرآن کریم به صراحت تأکید شده است.

خداوند متعال در آیه شریفه 27 سوره ص می فرماید: « وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما باطِلاً ذلِکَ ظَنُّ الَّذینَ کَفَرُوا فَوَیْلٌ لِلَّذینَ کَفَرُوا مِنَ النَّار »: (ما آسمان و زمین و آنچه را میان آنهاست بیهوده نیافریدیم این گمان کافران است واى بر کافران از آتش (دوزخ) )
طبق این آیه، بطلان و پوچی از خلقت تمام موجودات نفی شده و باطل دانستن خلقت، به کافران نسبت داده شده است، این گروه هستند که به خاطر جهان بینی نادرستی که دارند، هرگاه به ناکامی ها و رنج های زندگی انسان ها نظر کنند، در ورطه این سؤالِ بی معنا می افتند که : آیا زندگی معنایی دارد؟


قرآن کریم، اعتقاد به معنا داری آفرینش ( که زندگی ما ، جزئی از آن است ) را اعتقاد مؤمنان بر شمرده و از اعتراف آنها به این مسأله خبر می دهد : « الَّذینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّار» :(همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آن گاه که بر پهلو خوابیده‏اند، یاد مى‏کنند و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین مى‏اندیشند (و مى‏گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‏اى! منزهى تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار. ) ( 191/ آل عمران)
طبق آیه شریفه، اگر کسی در آفرینش جهان، تفکّر کند و به ربوبیّت خداوند متعال اذعان داشته باشد، به حقّانیّت خلقت اعتراف خواهد کرد و آنچه حق باشد، بطلان، پوچی ، بیهودگی و بی معنایی در آن راه ندارد.

در آیه ای دیگر، کسانی که گمان به پوچی خلقت برده اند را نکوهش کرده و می فرماید: « أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُون‏» : (آیا گمان کردید شما را بیهوده آفریده‏ایم، و بسوى ما باز نمى‏گردید؟) ( (115 / مؤمنون)

این آیه، در آیات مربوط به قیامت و در احوال جهنّمیان است و خداوند متعال با استفهام توبیخی، در جواب درخواست آنها برای بازگشت به دنیا ، می فرماید: « آیا شما گمان می کردید که بیهوده و پوچ آفریده شده اید؟ » و با این جمله، عاقبت وخیمِ بی معنا دانستن زندگی را متذکر می شود. همچنین در آیه شریفه، بیهوده دانستن خلقت و عدم اعتقاد به معاد را مرتبط دانسته است. در واقع کسی که بینش درستی درباره حیات اخروی نداشته باشد، چه آن را انکار کند، چه عقاید تحریف شده ای نسبت به آخرت داشته باشد، در معناداری زندگی دنیا دچار تردید می شود.

بنابراین، در دین متعالی اسلام، پرسش از معناداری زندگی، منتفی است و آنچه مورد سؤال واقع می شود، چیستی معنای زندگی است.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۷ ، ۱۰:۳۸
کویر نشین
سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶ ب.ظ

#اربعین

اربعین نزدیک است...


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۷ ، ۲۲:۱۶
کویر نشین
پنجشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰ ق.ظ

# لبیک

ملّت و نسل جوان تصمیم گرفته دیگر تحقیر نشود...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۷ ، ۱۱:۵۰
کویر نشین
چهارشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۸ ق.ظ

گریه بر امام حسین ع و این همه ثواب؟!

بسم الله الرّحمن الرّحیم

حدیث های ثواب گریه بر امام حسین علیه السلام را دیده اید؟

امام صادق علیه السلام فرمودند: سیدالشهدا علیه السلام به کسانی که بر او گریه می کنند نظر کرده و برای آنها استغفار می کند و از پدر بزرگوارش می خواهد که برای آنها استغفار کند، سپس خطاب به آنها می گوید :
« أَیُّهَا الْبَاکِی لَوْ عَلِمْتَ مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَکَ لَفَرِحْتَ أَکْثَرَ مِمَّا حَزِنْتَ وَ إِنَّهُ لَیَسْتَغْفِرُ لَهُ مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ وَ خَطِیئَةٍ. » :
ای گریه کننده! اگر می دانستی که خداوند چه چیزی برای تو آماده کرده، شادی تو بیشتر از حزن تو بود. قطعاً خداوند همه ی گناهان و اشتباهات گریان ( بر من ) را آمرزید.
(کامل الزیارات، ابن قولویه قمی، باب 32، ص 103 )

شاید کسی نتواند این همه اجر را برای یک اشک باور کند. امّا به شهادت قرآن و حدیث نبوی، باور احادیث ثواب گریه بر امام حسین علیه السلام آسان می شود؛ به آیه زیر توجّه کنید :

« ... ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ وَ سَنَزیدُ الْمُحْسِنین » ( آیه 58 بقره ) ( درحال سجده از این در وارد شوید و بگویید حطّه تا خطاهای شما را بیامرزیم و نیکوکاران را پاداش بیشتری می دهیم.)

این آیه درباره بنی اسرائیل، قوم حضرت موسی علیه السلام است. پس از نافرمانی ها و گناهان متعدد ، بنی اسرائیل گرفتار عذاب شده و مدّت چهل سال در بیایان سرگردان شدند. پس از این تنبیه چهل ساله، خداوند متعال آنها را بخشید و امر کرد تا از دَرِ خاصّی و به حالت سجده و درحال گفتن « حطّه» ، وارد بیت المقدس شوند تا گناهانشان آمرزیده شود. حطّه یعنی : خدایا گناهان ما را بریزان. این در به باب حطه معروف شد. ( تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 267 )


یک سؤال : اگر ممکن است که با وارد شدن از یک در، گناهان انسان آمرزیده شود، آیا نمی شود که با گریه بر فرزند مظلوم پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله گناهان کسی آمرزیده شود؟


وقتی حدیث رسول رحمت صلی الله علیه و آله را در کنار آیه قرار دهیم، دل به احادیث فضیلت عزای امام حسین علیه السلام اطمینان پیدا می کند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : « مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی مَثَلُ بَابِ حِطَّةٍ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ » : ( اهل بیت من ( در میان امّتم ) مانند باب حطه در میان بنی اسرائیل هستند. )

(بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏24 ؛ ص225 )


امام حسین علیه السلام، خامس آل عبا و از اهل بیت پیامبر خدا، مانند باب حطه است. اگر می خواهی گناهانت آمرزیده شود و خداوند به تو نظر رحمت کند، از این در وارد شو...



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۷ ، ۱۱:۱۸
کویر نشین
چهارشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸ ق.ظ

عاشورا چیست؟

بسم الله الرّحمن الرّحیم

گاهی آن قدر از شعور حسینی صحبت می شود (صد البته که لازم هم هست) که از شور حسینی غافل می شویم یا آن را کم ارزش می دانیم. در حالی که باید هر دو را حفظ کرد.

ببینید خداوند عاشورا را چگونه برای کلیم خود تعریف می کند:

روزی حضرت موسی علیه السلام از خداوند متعال پرسید : خدایا، چرا امّت محمّد صلی الله علیه و آله را بر دیگر امت ها برتری دادی؟ خداوند عزّ و جلّ فرمود : به خاطر داشتن 10 خصلت : نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، نماز جمعه، نماز جماعت، قرآن، عِلم و عاشورا .

حضرت موسی علیه السلام پرسید : پروردگارا ، عاشورا چیست؟ خداوند رحمان فرمود : « الْبُکَاءُ وَ التَّبَاکِی عَلَى سِبْطِ مُحَمَّدٍ ص وَ الْمَرْثِیَةُ وَ الْعَزَاءُ عَلَى مُصِیبَةِ وُلْدِ الْمُصْطَفَى » : ( گریه و خود را به گریه زدن برای نوه محمّد صلی الله علیه و آله و نوحه خوانی و عزاداری بر مصیبت فرزند مصطفی )  سپس فرمود: ای موسی، بنده ای از بندگانم نیست در آن زمان که برای فرزند مصطفی گریه کند و خود را به گریه وادارد و عزاداری کند مگر اینکه بهشت را برای او قرار می دهم . بنده ای نیست که از روی محبّت به فرزند فاطمه زهرا سلام الله علیها درهمی برای غذا و کارهای دیگر خرج کند مگر اینکه در دنیا هر درهم را به 70 برابر برکت دهم و در بهشت سلامت قرار دهم و گناهانش را بیامرزم. به عزّت و جلالم سوگند ، زن یا مردی نیست که در روز عاشورا یا غیر آن، یک قطره اشک از چشمانش جاری شود مگر اینکه اجر 70 شهید برایش نوشته شود.  ( مستدرک الوسائل، محدّث نوری، ج 10 ، ص 319   و  مجمع البحرین ، شیخ طریحی، ج 3 ، ص 406 )


شعور حسینی + شور حسینی

در هیچ کدام کم نگذاریم...


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۷ ، ۱۰:۳۸
کویر نشین
چهارشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۴۸ ق.ظ

نظریه داروین

بسم الله الرّحمن الرّحیم
نظریه داروین
چارلز داروین، زیست شناس و زمین شناس انگلیسی بود که حدود 170 سال پیش، نظریه تکامل ( فرگشت ) را درباره چگونگی به وجود آمدن موجودات گوناگون بر روی زمین در کتاب خود به نام " پیرامون منشأ انواع " منتشر ساخت. طبق این نظریه، موجودات به طور آنی و متنوع خلق نشدند، بلکه از تکامل یک سلول زنده در طول میلیاردها سال به وجود آمدند. نظریه تکامل بر اصل « انتخاب طبیعی» استوار است. بر اساس این اصل، ویژگی های ممتاز آن دسته از موجوداتی که برای زنده ماندن قابلیت بیشتری دارند، در نسل های بعدی شیوع پیدا می کند تا اینکه پس از گذشت زمان طولانی، موجودی متنوع از موجودات دسته اول خواهیم داشت. مثلاً در بررسی های علمی، به دست آمده که DNA انسان و شامپانزه بسیار به هم شباهت دارد، این شباهت، در نظریه داروین چنین توجیه می شود که انسان ها، میلیون ها سال پیش شامپانزه هایی بودند که برای بقا، ویژگی های برتری داشتند، هوش بیشتر برای فرار از دشمن، توانایی ایستادن بر دو پا و ...این نسل برتر از شامپانزه ها به تدریج و در اثر تکامل به انسان های کنونی تبدیل شدند.
به نظر می رسد نظریه داروین ، آن طور که برخی استفاده کرده اند، منافاتی با وجود خالق ندارد، چرا که داروین، درباره خالق اولین سلول و آبی که آن سلول در آن به وجود آمده است و خالق محیط پیرامون آنها و اجزای تشکیل دهنده ی سلول اولیه، نظری نداده و ساکت است. این نظریه تنها علّت تنوّع موجودات و منشأ این تنوّع را توجیه کرده است و در همین جا با یکی از آموزه های دینی که خالق انسان اولیه را خداوند دانسته، مقابله می کند. از نظر ادیان الهی، آدم از نسل شامپانزه یا هیچ موجود دیگری نیست بلکه مستقلاً و توسط خداوند قادر علیم خلق شده است و این همان نظریه « طراحی هوشمند » است که تعدادی از دانشمندان جدید آن را ارائه کرده اند.


مستند « گشودن راز زندگی » ردّ علمی نظریه داروین توسط تعدادی از دانشمندان با طرح نظریه « طراح هوشمند » است ؛

روی لینک زیر کلیک کنید 👇


https://www.aparat.com/v/JDVLB/%DA%AF%D8%B4%D9%88%D8%AF%D9%86_%D8%B1%D8%A7%D8%B2_%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%28Unlocking_the_mystery_of_life%29
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۷ ، ۰۸:۴۸
کویر نشین
يكشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۹:۵۵ ق.ظ

#اهواز-تسلیت

کودک کشی، رسم یزیدیان است؛ در هر زمانه ای ...


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۷ ، ۰۹:۵۵
کویر نشین