لَمپا

لَمپا، چراغی روشن در تاریکی های زمانه
  • لَمپا

    لَمپا، چراغی روشن در تاریکی های زمانه

مشخصات بلاگ
لَمپا

قدیم ندیم ها وقتی شب، تاریکی بر سر مردم شهر می کشید، انسان های بزرگ، زیر نور یک لَمپا، خود را از ظلمت جهل و نفهمی بیرون می کشیدند؛ ای بزرگ! این روزها اگر از تاریکی های زمانه خسته شدی، لَمپا روشن است...

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

يكشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۱۷ ب.ظ

لعن کردن چرا؟

چرا شیعیان افرادی را لعن می کنند؟ چرا در زیارت عاشورا کسانی که بیش از هزار سال پیش بودند را لعن می کنیم؟ لعن کسانی که به ظاهر مسلمان بودند چه مجوّزی دارد و چرا باید این کار را انجام دهیم؟


تولّی و تبرّی از مسائل مهم در اسلام است و از اعمال اصلی در شریعت ما محسوب می شود. تولّی به معنای مولا و پیشوا قرار دادن و عشق ورزیدن به حق و تبرّی ، بیزاری جستن از باطل است. لعن کردن، یکی از مصادیق تبرّی است. لعن کردن، یعنی از رحمت خدا دور دانستن و بیزاری جستن از کسی که از مصادیق باطل است. تولّی و تبرّی به زبان امروزی یعنی مشخص کردن موضع خودمان. در برابر افکار، گروه ها، جنبش ها و ... باید موضع خودمان را مشخص کنیم. اگر کسی در مقابل یک فتنه، یک حرکت انحرافی سکوت کند، موضع خودش را مشخص نکند منافق است، منفعت طلب است. پس شیعه افرادی را لعن می کند تا موضع خودش را در برابر آنها مشخص کند.

اینکه ما در زیارت عاشورا کسانی را لعن می کنیم، یعنی : ای عزیز دل فاطمه و ای مولا و سرور ما! ما تو را مولا قرار می دهیم و به تو عشق می ورزیم و تو را حق می دانیم و نسبت به ظالمان به تو تبرّی می جوییم و راهمان را از آنها جدا می کنیم. یعنی ما نسبت به امام حق تولّی داریم و نسبت به همه ی ظالمان دنیا تبرّی و این موضع ماست تا ابد. همین است که برخی دشمنان از به زبان آوردن چند کلمه ی ما بیم دارند و برای خدشه دار کردن این عمل دست و پا می زنند.

 امّا مجوّز لعن کردن بر ظالمان و قاتلان اهل بیت علیهم السلام با اینکه به ظاهر مسلمان بودند :
خداوند تبارک و تعالی فرمود : «إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهینا » ( 57 سوره احزاب ) : (قطعاً کسانی که خدا و رسولش را اذیت کنند، خداوند در دنیا و آخرت آنها را لعن می کند و برای آنها عذابی خوار کننده آماده است.)




در آیه شریفه ، فرموده هرکس اذیت کند، نفرموده هر کس از کافران،از مشرکان، به طور مطلق هرکس خدا و رسول صلی الله علیه و آله را اذیت کند، چه به ظاهر مسلمان باشد و چه کافر.
در مورد اذیت خدا و رسول صلی الله علیه و آله آیا کسی از علمای اسلام هست که این حدیث را منکر شود : قال رسول الله صلی الله علیه و آله: « مَنْ‏ آذَى‏ فَاطِمَةَ فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ آذَانِی فَقَدْ آذَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَل»‏ : ( هرکس فاطمه را اذیت کند مرا اذیت کرده و هر کس مرا اذیت کند خدا را اذیت نموده ) (الفصول المختارة ؛ شیخ مفید ، ص 88 )

آیا کسانی که فاطمه سلام الله علیها را زدند و حقش را غصب نمودند و امامان از فرزندان او را کشتند، او را اذیت نکردند؟ آیا کسانی که فرزند عزیزش را ذبح کردند و یاران و اصحاب او را کشتند و زنان و فرزندانش را به اسارت بردند فاطمه سلام الله علیها را اذیت نکرده اند؟
وقتی خداوند چنین کسانی را لعن می کند آیا ما نباید از آنها تبرّی جوییم؟
قضاوت با شما...


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۷ ، ۱۹:۱۷
کویر نشین
سه شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۳۹ ق.ظ

اینجا خیمه ای بر پاست

محرم که می آید خیالم از همه چیز راحت می شود؛
از تاریکی،
از مرداب،
از شیطان،
امام حسین ع حواسش به همه چیز هست...
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۷ ، ۰۹:۳۹
کویر نشین